Designkellot

Designkellot ovat usein jonkin tunnetun muotoilijan suunnittelemia kelloja. Niitä on yleensä valmistettu pieniä sarjoja.

Pekka Piekäisen designkelloja 1970-luvulta

Pekka Piekäinen (1945-2004) toimi vuodesta 1971 lähtien Auran Kultaseppä Oy:n pääsuunnittelijana parinkymmenen vuoden ajan. 1970-luvulla Piekäinen suunnitteli 40 korukellon kokoelman sveitsiläiselle Tissot’lle. Auran Kultaseppä Oy:ssä valmistettiin hopeiset rannekkeet. Valmistettujen kellojen määrä oli noin 120 000. Näistä pääosa meni myyntiin Ranskaan ja Sveitsiin.

Lapponia Jewerlyn kellot

Idea kellojen valmistuksesta Lapponialla tuli 1970-luvun alussa taiteilija Björn Weckströmiltä. Hän ehdotti Pekka Anttilalle korumaisten kellojen valmistusta täydentämään Lapponian korumallistoa. Weckström halusi luoda ”totaalisen lookin” korujen kantajille ja sai ennakkoluulottoman Anttilan vakuutetuksi ideasta. Korumaisten kellojen suunnittelu oli maailmalla, kuten Suomessakin, uusi ilmiö johon Lapponia rohkeasti tarttui.

Ensimmäiset Lapponian kulta- ja hopeakellot valmistuivat 1975 Weckströmin suunnittelemana. Tiedonantaja-kultakello sai odottamattoman vastaanoton Baselin kellomessuilla, kun tilauksia korumaiselle kellolle tuli kymmenittäin. Suurta huomiota osakseen saivat myös hopeaa ja akryyliä vallankumouksellisesti yhdistäneet Aikarauta, Aikasauva ja Super Star. Näissä malleissa kellon koneistot näkyvät paksun akryylin alta. Kultaisen Aurinkokello-riipuskellon sanottiin olevan kaunis kuin koru. Kellojen suunnittelussa onnistuttiin toteuttamaan idea kellosta, joka on kuin koru. Varhaisimpia malleja lukuun ottamatta Lapponian kelloissa on pysynyt hyvin samanlainen numeroimaton ja pelkistetty kellotaulu sekä osoittimet. Näiden lähtökohtien ympärille syntyi erilaisia kiehtovia muotoja ja tarinoita viideltä eri taiteilijalta

Lapponia Jewelryn valmistamia kelloja on kaikkiaan 49 eri mallia ja ne ovat suunnitelleet  Björn Weckström, Zoltan Popovits, Poul Havgaard, Christophe Burger ja Pekka Hirvonen.

Lapponian kellojen valmistus päättyi 2010-luvulla. Lapponia on nykyään osa Kalevala Korua.

Lähde: Kellomuseon ”Lapponia.The Art of Time” -erikoisnäyttelyn esittelyteksti, Laura Kovero 2011

Sirokorun korukello

Kultaseppä Matti Hyvärisen suunnittelema Sirko –korukello on turkulaisen Sirokoru Ky:n mallistoa.

Aikamuoto

Kello- ja kultaseppä Timo Turusen ja kelloseppä Jari Kolarin Helsinkiin vuonna 2001 perustaman Aikamuoto Watch & Design Oy:n tuotantoa oleva rannekello a-typeS24. Hopeaa ja titaania. Sveitsiläinen automaattikoneisto.

Harri Koskisen vakio

Muotoilija Harri Koskinen suunnitteli vuonna 2003 Issey Miyakelle kuuden rannekellon sarjan, josta sittemmin on valmistettu 19 erilaista versiota. Kelloille on tunnusomaista kaksoiskellotaulut ja yksinkertainen muotoilu. Kelloissa on Seikon koneisto.

Stepan Sarpaneva

Keväällä 2003 kelloseppä Stepan Sarpaneva avasi oman kelloateljeensa Kaapelitehtaalle Helsinkiin. Kellotehtaille tehtävän alihankintatyön ja kellojen korjaus- ja huoltopalvelun ohella Sarpaneva ryhtyi valmistamaan omaa kellomallistoaan. SUF:n eli Sarpaneva Uhrenfabrikin kelloissa käytetään sveitsiläisiä ETA:n automaattikoneistoja, kaliipereita 2824 ja 2892.

Huom.  Tämä täydentyy  SUF-näyttelystä

Lähde: Kellomuseon ”Aika koneita” -näyttelyn esiteteksti

Asiasanat

aikamuoto, artikkelit, Björn Weckström, christophe burger, designrannekello, harri koskinen, jari kolari, Kalevala Koru, kellot, korukello, lapponia jewelry, matti hyvärinen, pekka hirvonen, pekka piekäinen, poul havgaard, rannekellot, sirokoru, stepan sarpaneva, suf, timo turunen, zoltan popovits