Suomen Kellomuseon uudessa erikoisnäyttelyssä esitellään Lapponian 49 kellon mallisto ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan yleisölle. Lapponia Jewelryn 50-vuotisen historian kunniaksi Suomen Kellomuseo haluaa kertoa näyttelyllään tarinan suomalaisesta kädentaidosta, designista ja kelloista. Lapponian veistokselliset kellot vievät meidät tuttuihin ja tuntemattomiin paikkoihin muotokielellään, materiaaleillaan ja tarinoillaan. Lapin tuntureilta avaruuden hopeanhohtoisiin laaksoihin - Lapponian taide vie lähelle ja kauas.

Suomen Kellomuseon vuosittain vaihtuvat erikoisnäyttelyt nostavat esiin teemoja ja kokoelmia kellokulttuurin maailmasta. Viime vuonna Kellomuseo tavoitti näyttelyillään ja tapahtumillaan lähes 62 000 kävijää. Tänä vuonna näyttelyvuorossa ovat Lapponia Jewelryn vallankumoukselliset, korumaiset kellot ja niiden kiehtovat tarinat. Lapponia-korun sielu on sen tunnistettavuudessa, jota on inspiroinut pohjoisen puhdas luonto ja sen moninaiset muodot.

Taiteilija Björn Weckströmin rohkea idea 1970-luvun alussa käynnisti kellojen valmistuksen Lapponialla. Ensimmäiset Lapponian kulta- ja hopeakellot valmistuivat 1975 Weckströmin suunnittelemana. Kellojen tuotantoon ottaminen kuvastaa hyvin yrityksen roolia edelläkävijänä ja rohkeiden linjojen valitsijana Suomessa. Lapponia Jewelry lukeutuu yksiin harvoista suomalaisista korualan yrityksistä joilla on omaa kellotuotantoa. Kellot herättivät huomiota ja kiinnostusta ennennäkemättömän muotokielensä ansiosta.  Varhaisten kellojen suosiota ovat jatkaneet Lapponian kansainvälisten taiteilijoiden suunnittelemat persoonalliset kellot. Kelloja on suunnitellut viisi taiteilijaa: Björn Weckström, Zoltan Popovits, Poul Havgaard, Christophe Burger ja Pekka Hirvonen.

Lapponia. The Art of Time. – näyttelyssä pääosan saavat taiteilijoiden tarinat ja ajatukset, joita kellojen muotokielen ja nimien taakse kätkeytyy. Jokaisella taiteilijalla on ollut kellosuunnittelussa omat lähtökohtansa, mikä näkyy monimuotoisessa kokoelmassa. Näyttely pohjautuu kelloja suunnitelleiden taiteilijoiden, kelloseppien ja Lapponian tuotannon henkilökunnan haastatteluihin.

Lapponia. The art of Time.
4.5.2011 - 1.4.2012

Suomen Kellomuseo
Näyttelykeskus WeeGee
Ahertajantie 5, 02100 Espoo (Tapiola)

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:

Suomen Kellomuseo, puh. 09-8163 0520, 09-8163 0521
info@kellomuseo.fi

Viestintäpäällikkö Petra Nikkinen, Lapponia Jewelry Oy, puh. 0207 611 203, petra.nikkinen@lapponia.fi
www.lapponia.fi

Lapponia. The Art of Time.