Suomen kellomuseo on saanut kunnian vastaanottaa testamenttilahjoituksen museon kokoelmiin. Lahjoitus sisältää lattiakellon, pöytäkellon, seinäkellon, kolme taskukelloa, rintakorukellon, kaksi rannekelloa sekä frakkikellon perät.

Testamenttilahjoittaja Eugenie Johanson oli syntynyt Pietarissa 23.6.1909 ja kuoli Helsingissä 25.12.2006. Hänen äidinkielensä oli venäjä, mutta hän puhui myös saksaa, ruotsia, ranskaa, englantia ja suomea. Eugenie Johanson tuli Suomeen äitinsä kanssa ja opiskeli täällä sihteeriksi ja työskentelikin sihteerinä ennen talvisotaa ja sen jälkeen. Hän oli myös hyvin musikaalinen ja opiskeli Sibelius Akatemiassa ja opetti pianon soittoa nuorille.

Hänen saksalainen isänsä perusti Suomeen W. Hebert Oy –nimisen yrityksen vuonna 1928. Yritys oli valokuvausalan, kellojen ja optiikan maahantuoja ja tukkuliike. Isänsä kuoleman jälkeen 1940-luvun loppupuolella Eugenie Johanson siirtyi työskentelemään toimitusjohtajaksi isänsä perustamaan yritykseen. Hän oli siihen aikaan hyvin harvinaisessa ammatissa: naisjohtaja. Hän oli erittäin pidetty työnantaja, mikä näkyi myös alaisten pitkinä työsuhteina yrityksessä.

Hebert toi Suomeen muun tavaran ohessa kelloja, mutta Eugenie Johansonilla ja hänen miehellään tiedetään olleen myös omaa kiinnostusta erilaisiin kelloihin, joita he ostivat itselleen matkoillaan Euroopassa.

Eugenie Johanson jäi eläkkeelle 1969 ja eli elämänsä viimeiset vuoden vanhainkodissa. Hän kuoli joulupäivänä 2006 lapsettomana ja testamentissa edunsaajina oli paljon muitakin yleishyödyllisiä tahoja. Suomen kellomuseolle testamenttilahjoitus on todella merkittävä lisä museon kokoelmaan.

Suomen kellomuseon jo perinteeksi muodostunut Aika Päivä-tapahtuma juhlistaa tänä syksynä myös saatua Eugenie Johansonin kokoelmaa. Kokoelma on esillä Suomen kellomuseossa WeeGeellä 28.10.2007 alkaen, jolloin vietetään myös Aika Päivää talviaikaan siirtymisen kunniaksi. Tällöin asiakkaat saavat tuoda omia kellojaan asiantuntijoiden katsottavaksi klo 13-18 ja osallistua ilmaisille opastuskierroksille klo 13.30 tai 15.30.

Aika Päivä! 28.10. klo 13-18.
Suomen kellomuseo on avoinna ti, pe-su 11-18 ja ke-to 11-20.
WeeGee, Ahertajantie 5, Tapiola, Espoo.

Merkittävä testamenttilahjoitus Suomen kellomuseolle