Suomen kellomuseo on pieni erikoismuseo, jolla on valtava urakka. Se on alansa ainoa museo Pohjoismaissa ja näin vastuu koko kelloseppien ammattikunnan työn säilymisestä ja suomalaisen kellohistorian tallettamisesta ja siitä kertomisesta on sen vastuulla. Maailmalla on suuria ja mahtavia alan museoita, joista osa on enemmän tekniikan museoita ja osa Suomen kellomuseon tapaan humanistisemmin asiaan suhtautuvia ajan mittaamisen historian museoita. Ala on mielenkiintoinen ja kaikkia koskettava, ja sen ovat nyt muutkin kuin espoolaiset huomanneet.

Suomen kellomuseon muutosta Kellovasara-rakennuksesta parin sadan metrin päähän WeeGee -taloon tulee kuluneeksi tasan vuosi 17.6.2007. Vanhassa paikassa kävijämäärä oli vakiintunut suunnilleen 3 000 asiakkaan vuositasolle. Museo oli avoinna yleisölle talvikaudella kahtena päivänä ja kesäkaudella viitenä päivänä viikossa.

Etukäteen oli jo tiedossa, että muutto näyttelykeskus WeeGeelle neljän muun museon naapuriksi toisi mukanaan uusia kävijöitä. Hurjimmissa laskelmissa väläyteltiin jopa 85 000 kävijän vuositasoa, mikä tarkoittaisi lähes 30-kertaista kävijämäärää edellisiin vuosiin verrattuna. Aivan realistisena tuota lukua ei pidetty, sillä kesäkuusta lokakuun puoliväliin kellomuseo oli avoinna vain Espoon kaupunginmuseon kanssa, kun muut museot vielä olivat rakenteilla. Täyteen vauhtiin näyttelykeskus pääsi 13. lokakuuta viime vuonna.

Hurjimmat laskelmat ovat silti toteutuneet ja ensimmäisen vuoden kävijäsaalis Suomen kellomuseossa on todellakin hieman yli 85 000 kävijää, sillä raja rikkoutui keskiviikkona 13.6. Museo on herättänyt kiinnostusta ja ihailua niin suomalaisten kuin ulkomaalaistenkin kävijöiden keskuudessa, ja vuoden aikana näyttelyihin on käynyt tutustumassa myös paljon arvovaltaisia vieraita maailmalta. Suuren asiakasryhmän muodostavat esikouluikäiset ja koulut, joiden mukana museossa vierailee kuukaudessa noin 500 lasta. Myös yritykset ovat käyttäneet museota omien asiakastilaisuuksiensa järjestämiseen. Mikäpä olisikaan sen ajankohtaisempaa ja tärkeämpää kuin ajankäyttöön liittyvät tarinat yhteistyökumppaneiden kuunneltavaksi!

Tällä hetkellä museossa on avoinna ajan mittaamisen historiasta menneisyydestä nykypäivään kertova perusnäyttely Aika koneita! sekä erikoisnäyttely Väärennös, jossa voi tutustua kellojen väärentämiseen aikojen alusta asti.

Suomen kellomuseo
WeeGee
Ahertajantie 5, Espoo

avoinna ti, pe-su 11-18